رسانه ها

سیده فاطمه مقیمی : هواپيمايي بخريم كه خدمات پس از فروش دارد

 

فاطمه مقيمي

موسس و مديرعامل شركت حمل و نقل بين الملل سديدبار

 

هواپيمايي بخريم كه خدمات پس از فروش دارد

در دوران تحريم يكي از عمده ترين نگراني هايي كه وجود داشت عدم امكان تجهيز و نوسازي ناوگان هوايي ايران بود. همين مساله باعث شده بود كه علت برخي سوانح هوايي، فرسودگي ناوگان هوايي و نبود امكان نوسازي آن به دليل تحريم ها عنوان شود. اكنون كه در روزگار پساتحريم به سر مي بريم مسئولان ميگويند نوسازي و تجهيز ناوگان هوايي از كارويژه هاي دولت است. در حالي كه سوانح هوايي در سالهاي اخير هواپيماهاي روسي را بدنام كرده است، اما مسئولان همچنان تاكيد دارند كه روسيه در تجهيز و نوسازي ناوگان هوايي ايران نقش خواهد داشت. سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري ايران اعلام كرده است: «ما آماده همكاري با همه شركتهاي سازنده هواپيما در جهان از جمله شركتهاي روسي هستيم؛ گفتوگوهايي بين تهران و مسكو در اين زمينه برگزار خواهد شد و اميدواريم ناوگان هوايي خود را با هواپيماهاي ساخت روسيه تقويت كنيم».

سيده فاطمه مقيمي، موسس و مديرعامل شركت حمل و نقل بين الملل سديدبار و عضو هيات اتاق بازرگاني ايران در اين باره ميگويد: « در خريد هواپيما مهمترين اصل اين است كه هواپيمايي بخريم كه با فناوريهاي كشور مقصد و با تجهيزاتي كه در مراكز تامين، هدايت و كنترل كشورهاي مقصد وجود دارد، همخواني داشته باشد».

* با وجود خاطره تلخ مردم از سوانحي كه با هواپيماهاي روسي صورت گرفته، چرا باز هم به سراغ هواپيماهاي روسي ميرويم؟ اين مساله ميتواند دو دليل داشته باشد؛ يكي اينكه هر چند بر اساس توافق تحريم ها برداشته ميشود اما اجرايي شدن توافقات مدت زماني طول خواهد كشيد. دوم اينكه ما در مساله هواپيماهاي روسي مشكلات خيلي زيادي هم تا الان نداشته ايم. سقوط يك هواپيما تنها بستگي به نوع هواپيما ندارد. اين مساله نيز اهميت دارد كه ما تعميرات به اندازه كافي يا در زمان درست انجام داده باشيم يا نه؟ يا اينكه ميزان ساعت پروازي كه يك هواپيما داشته است به قاعده بوده است يا نه؟ و به طور كلي آيا رسيدگي لازم به يك هواپيما شده است يا نه؟ شايد اين بررسي ها در ناوگان ما موجود نبوده است. در سالهاي اخير مشاهده شده است بسياري از هواپيماهاي كشورهاي غربي نيز حادثه ساز بوده اند. مگر هواپيماي مالزيايي كه حدود يك سال و اندي پيش سقوط كرد يا هواپيمايي كه چند ماه پيش از آمريكا براي آلمان بلند شد و دچار حادثه شد، توپولف يا از هواپيماهاي بلوك شرق بودند؟ قطعا اين طور نبوده است.

درباره يك ناوگان اگر رسيدگي به موقع انجام شود، بازرسي هاي فني اتفاق بيفتد، تعميرات به موقع و نظارت انجام شود و نهايتا خلباني كه روي آن كار ميكند مهارتهاي كافي را داشته باشد، در اين صورت ميتوانيم بگوييم كه آن ناوگان از وضعيت مناسبي برخوردار است. ما بايد در خريد ناوگان قطعا بر اساس يك سيستم فني جا افتاده و خدمات پس از فروش اقدام كنيم. اگر اين اتفاق بيفتد ديگر دل نگران اين اتفاق نيستيم كه خداي ناكرده آن هواپيما دچار سانحه شود.

* به طور كلي بهتر است شركت هاي هواپيمايي از چه هواپيماهايي استفاده كنند؟

درباره خريد هواپيما نميتوان عنوان كرد كه اين شركت خوب است و آن شركت ديگر بد است. براي مثال نميتوان عنوان كرد كارخانه بوئينگ بهترين هواپيما را به ما خواهد فروخت. در خريد هواپيما مهمترين اصل اين است كه هواپيمايي بخريم كه با فناوريهاي كشور مقصد و با تجهيزاتي كه در مراكز تامين، هدايت و كنترل كشورهاي مقصد وجود دارد، هم خواني داشته باشد.

 

منبع : آرمان

 

 

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی